Podcasting

Podcasting er et godt værktøj til, dig der gerne vil længere ud med et budskab, skabe et tættere og stærkere bånd med din målgruppe samt skabe et større reach.

Jeg hjælper virksomheder og private med, at producere podcasts.

Jeg tilbyder hjælp til:

  • Optagelse
  • Redigering
  • Udgivelse
  • Sparring*
*Sparring består af, at finde det format der passer lige netop dig og din målgruppe, finde samarbejdespartner og pogramudvikle.

Jeg har et mobilt studie bestående af: 

Udstyr

Mikrofoner: Shure SM7B
lydkort: Focusrite scarlett 2i2

Vil du gerne vide mere om: “Podcast som content marketing”, er du altid velkommen til at kontakte mig, eller læse med på bloggen.

Podcasting er et “ny” digital fænomen, hvor man selv kan udgive et program, man kan sige podcasting er en morderne måde, at lave og lytte til radio på, hvor man kan producere og udgive sig selv.

Hvor streaming tjenester og youtube er modspillet til traditionel TV udsendelser, er podcasting en måde at udgive og konsumere indhold som man finder mest interessant.

Podcast er et medie hvorpå virksomheder, organisationer og private kan udgive indhold og interesseret lyttere kan forbruge indholdet, når det passer forbrugeren.

Men hvad er en podcast egentlig?

Typisk er en podcast i lydformat, dog er det også blevet meget populært med en såkaldt video podcast, hvor man kan konsumere indholdet via både lyd og video, her udgiver man ofte på youtube eller egen hjemmeside.

Et godt eksempel på en podcast er Anders & Anders (her efter referet til som A&A), hvor Anders Breinholt og Anders Lund Madsen endnu engang har teamet op. 

De to Anderser har tidligere lavet, det meget populære radioprogram “De Sorte Spejdere” der havde omkring 400.000 tusinde lyttere. 

A&A har nu valgt at udkomme selv på podcast istedet for radio. Fra afsnit nr. 19 til 73 havde A&A også video på, da podcasten var sponsoreret af Blockbuster. 

Hvad er så fordelen ved at udkomme som selvstændig podcast i stedet for radio?

Hvis du udkommer som selvstændig podcast, har du muligheden for at udkomme når du har lyst, på dine egne betingelser, uden indblanding fra en ledelse og så ofte som du ønsker. Det er tilgengæld dig selv, der står med alt, lige fra udstyr, produkion, redigering, udgivelse, optagelse og forberedelse. 

 

Kan jeg tjene penge på en podcast? – Økonomi i podcasting

Du er ikke garenteret en indkomst ved, at podcaste. hverken direkte eller indirekte, der er flere faktore der spiller ind. Hvis du skal have en direkte indkomst ved at podcaste, skal du have en sponsor/samarbejdspartner, som du kan præsentere podcasten sammen med, hvilket ofte ville kræve et højt lytterantal.

I skrivende stund, er der ikke rigtig nogle services der betaler podcasters, hvor der er flere muligheder for musikkere at blive betalt pr. afspilning. Der er services som spotify der betaler for musikkere men ikke for podcasts endnu, når og hvis spotify kommer dertil, ville det være muligt, at have en indkomst på sin podcast. Det vil dog formået være en indkomst der er basseret på den mængde der lytter til podcasten samt antal minutter der er lyttet til.

Andre muligheder ved podcasting

En anden måde at se på podcasten er, at se på din podcasting som et markedsførings værktøj, hvor du kan komme ud med dine budskaber og skabe en tættere relation til din målgruppe og derved styrke dit brand, øge din omsætning samt kendskabs græd igennem indholdsbaseret markedsføring.

Hvad er forskel på radio og podcast?

 

Laver du radio, er du begrænset af hvad du kan og må lave rent indholdmæssigt og du er underlagt radiostationens reglement. Tilgengæld har man et team til, at hjælpe sig med program udvikling, udgivelse, lyd og alt andet teknisk. Hvis man udkommer på en radiostation, er man som vært sikret en indtjening og det er nemmere, at blive hørt, da man udkommer på en radiostation der i forvejen har lyttere.

 

Hvorfor skal jeg lave video podcast?

Du skal lave video podcast, hvis det passer til din podcast og målgruppe. Generelt vil det altid være en fordel at have video på din podcast, da det giver en ekstra demention for din lytter. Jeg har selv podcasten “En snak med” hvor jeg har valgt ikke at have video på, da de fleste af mine lyttere, lytter til min podcast mens de motionere, hvilket betyder at det ikke vil være værd, for mig at benytte mig af video podcasting, da det er omstændigt.

Men der er stadig massere af grund til at lave video podcast, bla. hvis du har en mode/livsstil blog eller webshop. Her har du mulighed for at vise og snakke om dine produkter, på en naturlig måde hvor forbrugeren kan se og høre om produkterne og føle sig, som en del af et fællesskab.

En god tommelfinger regl er, at lave en video podcast hvis det giver mening og det kan bidrage positivt til din podcast.